Około drugiego roku życia kończy się okres rozwoju sensomotorycznego, wkraczamy w tak zwany etap inteligencji przedoperacyjnej – następuje jakościowa zmiana w sposobie myślenia i pojmowania świata. Dziecko przez kolejne kilka lat będzie uczyło się planowania działania i myślenia symbolicznego. Czas na krok 5 czyli okres od 2 do 3 lat. Zobaczmy, co jeszcze się wtedy dzieje i na czym owe zmiany i osiągnięcia polegają.
Rozwój dziecka od 2 do 3 lat
Na pewno zauważasz, jak wiele dziecko już potrafi. Nieustająco doskonali już nabyte umiejętności i stale poszerza swoją wiedzę, co – żadna niespodzianka – w naturalny sposób przychodzi mu dzięki zabawie. Dlatego podążaj za jego rozwojem. To, co dziecko już potrafi, jest podstawą do dalszego budowania doświadczenia, eksplorowania, nauki metodą prób i błędów.
Jak wzmacniać i rozwijać umiejętności dwulatka?
- Duża motoryka: maluch biega, omijając przeszkody, rzuca i kopie piłkę, skacze, używa rowerka biegowego, schodzi po schodach. Pozwól dziecku na to w bezpiecznym otoczeniu.
- Mała motoryka: dziecko chętnie rysuje, kopiując już kreski, okręgi, a nawet pierwsze postaci ludzkie (głównie składające się z głowy). Potrafi zbudować nawet 9 elementową wieżę. Rozpoznaje podstawowe kolory.
To świetny czas na zabawy z klockami, patykami, w piesku, pierwsze próby rysowania i kolorowania różnymi materiałami, zabawy z puzzlami. - Codzienne umiejętności: dziecko chętnie pije samodzielnie, zaczyna używać widelca. Potrafi ściągnąć skarpetki, rękawiczki, majtki zakłada buty. W tym czasie zazwyczaj kończy trening czystości, choć w nocy nadal mogą wydarzać się wpadki – to naturalne!
Bądź obok i wspieraj jego samodzielność. - Znacznie poszerzy się repertuar mowy: zarówno pod względem zasobu słownictwa, jak i umiejętności wypowiadania coraz trudniejszych głosek oraz rozumienia. Dziecko będzie umiało odpowiedzieć nie tylko na pytania: „co to”, ale także na pytania typu: „kto siedzi”, „czym się je”, „gdzie jest czerwony”. Daje to duże pole do wspólnych zabaw w proste zagadki. Maluch bez końca będzie chciał słuchać ulubionych historyjek. Samo także zacznie opowiadać o ważnych dla siebie wydarzeniach, używając zdań rozbudowanych nawet do 7 słów.
Czytajcie razem książeczki, opowiadając o tym, co widać na ilustracjach, co robią bohaterowie, odnosząc historyjki do wydarzeń z Waszego doświadczenia. Zadawaj dziecku pytania i reaguj na to, co go interesuje! - Pojawia się zabawa “na niby”, czyli w udawanie, na przykład picie z pustej filiżanki, karmienie misia pustą łyżeczką, “dzwonienie” z klocka niczym telefonu.
Korzystajcie z przedmiotów wokół Was, wykorzystajcie kreatywnie elementy z gier czy innych zestawów. - Ułóżcie plan dnia z ulubionych obrazków, np. z gier lub puzzli – umówcie się, ze będziecie robić to, co bohater.
- To czas, kiedy warto chodzić na place zabaw, aby maluch odkrywał zabawę z innymi dziećmi. Opowiadajcie o wydarzeniach dnia, znajomych, tym, co się robiliście.
Dziecko kończy 3 lata? HOP – Krok 6 >>