Wiecie, że przygodę z puzzlami mogą zacząć już niespełna roczne maluchy? Kluczem wyboru zestawów dla najmłodszych jest przemyślana forma i treść. Nasze edukacyjne pierwsze dwuelementowe puzzle, w których wykorzystujemy wymienne kółeczka, są właśnie takie: bezpieczne, duże i wytrzymałe, z uroczymi bohaterami uwielbianymi przez roczniaków. Zobaczcie, że zabawa kołem się toczy!
Poznajcie ulubione pierwsze puzzle dla roczniaków!
Nasze pierwsze innowacyjne Puzzle z dziurką pojawiły się na rynku w 2016 roku i od razu podbiły serca maluchów i zdobyły uznanie rodziców i opiekunów. Nic dziwnego! Układanki są genialne w swojej prostocie i mają wszystko to, co maluchy lubią najbardziej: ilustracje z wesołymi zwierzątkami o wyrazistych kolorach i odpowiednim, dopasowanym do wieku poziomie szczegółowości. Elementy są duże, trwałe, wykonane z bezpiecznych certyfikowanych materiałów. A kółeczka… są idealne dla małych rączek, które dopiero uczą się manipulowania przedmiotami. Zabawa z Puzzlami z dziurką Przyjaciele i Maluchy jest intuicyjnie prosta: należy dopasować kółeczko do odpowiedniej dziurki.
Każdy edukacyjny zestaw dwuelementowych puzzli pozwala na zabawę na wiele sposobów, co pomaga rozwijać kluczowe dla najmłodszych umiejętności. Trenuje małą motorykę, koordynację ręka-oko, spostrzegawczość, rozwija logiczne myślenie, inspiruje do nauki nowych słów, a nawet do zabaw ruchowych… A najlepsze jest to, że możecie to robić razem! Do każdego zestawu dołączyliśmy poradnik pełen scenariuszy na różnorodne rozwijające zabawy, opracowane przez neurologopedę. To kopalnia wiedzy, pomysłów i inspiracji do wspólnej nauki przez zabawę oraz spędzenia niezapomnianych chwil.
Przepis na rozwijające zabawy dla najmłodszych
Puzzle z dziurką Przyjaciele (dla dzieci 15 miesięcy+) i nieco trudniejsze Puzzle z dziurką Maluchy (dla dzieci 18 miesięcy +) składają się z dwunastu dwuelementowych układanek. Kółeczka są dwustronne i pasują do wszystkich dziurek, a ilustracje na nich różnią się drobnymi szczegółami – to świetne ćwiczenie spostrzegawczości dla małych, dociekliwych obserwatorów.
Bawcie się i uczcie jednocześnie! Oto kilka wybranych zabaw proponowanych przez nas w dołączonych do produktów poradnikach.
- Rozwijajcie zręczność małych rączek
Maluchy dopiero doskonalą chwyt i nadal wykonują zamaszyste ruchy całą ręką. Dokładają elementy do góry nogami lub tworzą nieoczywiste dopasowania – i dobrze! Każde dopasowanie jest sukcesem, a trening czyni mistrza. Jak zacząć zabawę? Rozłóż elementy jednej układanki. Podaj dziecku kółeczko i zapytaj: „Gdzie to? Gdzie pasuje?”. Poczekaj, aż maluch włoży kółeczko do dziurki. Brawo! Dołóżcie kolejną układankę i stopniowo zwiększajcie ich liczbę.
- Poznawajcie i utrwalajcie nowe słowa, nazwy zwierzątek i kolorów
Ułóż kółeczka przed maluchem. Pokazuj palcem zwierzątka i opowiadaj o nich. „To kot. On mówi: miau!”, „To pies, on mówi: hau, hau!”. Wskaż szczegóły ilustracji i opowiadaj o nich: „Tu ma oko”, „Tu ma nos” itd. Zadawaj maluchowi podobne pytania: „Gdzie pies / miś ma nos?”, „Gdzie kot ma ucho?”, „Gdzie ty masz oko?”. Stopniowo dodawaj szczegóły, pokazując łapy, ogon, brzuszek. Zamieńcie się rolami!
- Ćwiczcie buzię, wydając różne dźwięki – to świetne przygotowanie do mówienia
Poznajcie Przyjaciół i Maluchy! Pokaż dziecku zwierzątka na tabliczkach. Podaj ich nazwę i wyrażenie dźwiękonaśladowcze. Powiedz: „To jest owca. Owca mówi: „beee!”. Poproś malucha, by podał ci wskazane kółeczko. Wybierajcie z coraz większej puli zwierzątek. Wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi mogą być nie tylko dźwięki wydawane przez zwierzęta, ale też np. „Tup, tup!” albo „Hop, hop!”.
- Rozwijajcie spostrzegawczość i logiczne myślenie
Co tu pasuje? Przygotuj jedną tabliczkę i trzy różne kółeczka, w tym jedno właściwe. Poproś dziecko, aby dopasowało odpowiedni obrazek do dziurki. Jeśli maluch wybrał niewłaściwe kółeczko, powiedz: „To nie. Nie pasuje”. Pokaż maluchowi odpowiednie zwierzątko i poproś, by spróbował je dopasować. Stopniowo zwiększajcie liczbę tabliczek i kółeczek do wyboru. Zwróć uwagę malucha na to, że zwierzątka na kółeczkach są mniejsze od tych na tabliczkach. Poproś dziecko, aby podało małego lub dużego misia, małą lub dużą żabkę, np. „Podaj tatę misia”, „Podaj mamę żabkę”. Puzzle pomagają w zrozumieniu przeciwieństw: „taki sam” i „inny”, „duży” i „mały”. Możliwość dopasowania kółeczek do wszystkich tabliczek pozwala na nieoczywiste połączenia.
- Ruszajcie się – pomysły na zabawy ruchowe
Ruch to zdrowie – bawiąc się z puzzlami możecie doskonalić dużą motorykę. Rozłóżcie tabliczki na całej podłodze. Poproś malucha o konkretne zwierzątko, np. „Daj misia”. Naśladujcie zwierzątka. Wylosujcie kółeczka ze zwierzątkami. Pokaż dziecku, jak chodzi kotek lub jak skacze żabka. Zachęć je do naśladowania ruchów, mówiąc: „Miś chodzi”, „Sowa lata” itp. Rozłóżcie tabliczki na całej podłodze. Poproś dziecko, aby chodziło między nimi, a na dany sygnał dopasowało odpowiednie kółeczko do tabliczki. Zapytaj: “Jak lata sowa? Gdzie jest miś?”. Biegajcie, skaczcie, turlajcie się razem!
Dajcie się porwać wyobraźni!
Korzystajcie z naszych podpowiedzi na dobrą zabawę i wymyślajcie własne. Podążając za naturalnym rozwojem dziecka i wspierajcie go w najprzyjemniejszy sposób. Kreatywna seria Puzzle z dziurką CzuCzu rośnie razem z dziećmi. Zobaczcie propozycje dla starszych dzieci: wieloelementowe puzzle z dokładanymi kółeczkami i już nie tylko okrągłymi elementami, które kolejno wprowadzą dzieci w świat kolorów, kształtów, liczb i liter.