Zaraz po urodzeniu maluch nie potrafi podnosić głowy, a w swój kolejny rok życia z dużym prawdopodobieństwem wkroczy na własnych nogach… Imponujące, prawda? Między 6 a 12 miesiącem życia to okres, w którym następuje największy skok w rozwoju ruchowym w życiu człowieka. Krok 2 – drugie półrocze życia maluszka – przyjrzyjmy się bliżej temu, co się dzieje w tym czasie.
Rozwój dziecka w wieku 6-12 miesięcy
Dobrym pomysłem jest, aby zapisywać wszystkie nowe umiejętności dziecka, bo to czas bardzo intensywnych zmian. Rozwój dziecka w wieku 6-12 miesięcy jest bardzo dynamiczny we wszystkich płaszczyznach. Ze względu na tworzącą się możliwość szybkiej zmiany miejsca, a kolejno także możliwość manipulowania przedmiotami w siadzie, diametralnie zmienia się zakres i forma eksploracji otoczenia.
- Zawsze upewnij się, że jego otoczenie jest bezpieczne.
- Maluch jeszcze zanim skończy pół roku doskonali przewroty. Najpierw przewraca się z pleców na brzuch. Około 5-6 miesięcy z brzucha na plecy, a trzymany za ręce sam unosi się do pozycji siedzącej.
- Przekłada przedmioty z ręki do ręki, zaczyna świadomie potrząsać dzwonkiem, grzechotką.
- Zazwyczaj w 9 miesiącu dziecko potrafi samodzielnie usiąść, zaczyna raczkować, często wstać przy meblach.
- Wtedy też pojawia się gest wskazywania palcem, który jest bardzo ważny dla rozwoju. To kluczowy element komunikacji, który niemówiącemu maluchowi pozwala dać znać o jego potrzebach oraz pozwala zbudować z opiekunem wspólne pole uwagi.
- Ku swojej uciesze (bądźcie cierpliwi!) dziecko świadomie puszcza przedmioty, obserwując, co się z nimi dzieje. To pierwsze eksperymenty – grawitacja działa!
- W okolicy roku maluch chodzi trzymając się jedną ręką dorosłego lub mebli.
- Zaczyna świadomie podawać i zabierać zabawki podczas zabawy, toczy piłkę.
- W drugim półroczu życia dziecko powoli zaczyna rozszerzać swój repertuar żywieniowy, uczy się trzymać, gryźć, żuć pokarmy. Zwiększa świadomość samodzielności, próbując łapać za łyżeczkę.
- Następuje kolejny po głużeniu etap w rozwoju mowy: gaworzenie. Niemowlę celowo wydaje dźwięki, które są złożone z samogłosek i spółgłosek, inspirowane tymi zasłyszanymi z otoczenia. Kilkakrotnie je powtarza. To świetny trening aparatu mowy.
- Dziecko zaczyna rozpoznawać znane osoby i czuć dystans do obcych.
- Powoli zaczyna reagować na „nie”, ale także okazywać złość, protest.
- Naśladuje proste gesty, jak ”papa” czy „brawo”.
- Reaguje na imię. Szuka schowanego przedmiotu. Zaczyna interesować się prostymi sorterami.
- Potrafi pokazać, do czego służą przedmioty (np. łyżka, szczotka do włosów).
- W okolicy roku interesuje się już obrazkami, wskazuje przedmiot na pytanie np. „gdzie jest miś?” Potrafi podać przedmiot na prośbę. Krzyczy, by zwrócić na siebie uwagę.
- To też czas, kiedy pojawiają się pierwsze słowa i pierwsze samodzielne kroki – wyczekujcie!
Pomysły na zabawy ze starszym niemowlakiem
Jak się bawić ze starszym niemowlakiem? Oto garść pomysłów na zabawy z dzieckiem w drugim półroczu życia:
- Pozwól dziecku zdobywać przestrzeń w bezpieczny sposób, niech dotyka różnych powierzchni, doświadcza świata sensorycznie.
- Daj dziecku poczucie sprawstwa, to utrzymuje jego uwagę. Aktywność z zabawką powinna dać dziecku szybkie wzmocnienie, wtedy będzie chciało powtarzać aktywność. Niech hałasuje, spada, przewraca się!
- Dziecko chętnie bawi się sorterami, wkłada i wyciąga rzeczy z pudełek.
- Dziecko lubi być w kontakcie, żywa reakcja dorosłego jest równie ważna, jeśli nie ważniejsza niż sukces w zabawie z przedmiotem.
- Nadal wokalizuj z dzieckiem, wykorzystuj jego zainteresowanie tworzeniem i powtarzaniem dźwięków.
- Pokazuj i nazywaj przeróżne przedmioty wokół Was czy w książeczkach.
- Gdy pojawia się gest wskazywania, komentuj to, co dziecko wskazuje (zarówno jako prośbę czy pytanie, jak i jako komentarz.
Maluch skończy rok? Czas na KROK 3 >>!