Maluch skończył rok (tak, czasem trudno uwierzyć, że stało się to tak szybko). Doskonali swoje zmysły i umiejętności, codziennie chłonie nową wiedzę i jest gotowy na nowe odkrycia pod Twoim czujnym okiem. Krok 3 – od 12 do 18 miesięcy życia maluszka – zobaczmy, co dzieje się wtedy dzieje!
Rozwój dziecka w wieku 12-18 miesięcy
Będzie wymagało większej czujności otoczenia, ze względu poszerzające się możliwości eksploracji, które towarzyszą potrzebie sensorycznego poznawania otoczenia.
- Choć maluch ma na to jeszcze trochę czasu, wiele dzieci stawia pierwsze kroki w okolicy swoich pierwszych urodzin. Dziecko zaczyna poruszać się coraz pewniej i z coraz większa samodzielnością.
- Dziecko zdobywa umiejętność samodzielnego siedzenia na krzesełku, wchodzenia (z pomocą) po schodach, może to robić na czworakach.
- Uczy się przemieszczać, ciągnąc za sobą zabawkę.
- Pojawią się pierwsze zabawy w udawanie (karmienie lali, czesanie jej, przewożenie przedmiotu autkiem).
- Dziecko coraz bardziej świadomie prosi o konkretne rzeczy, wskazując na nie palcem.
- Około 18 miesięcy dziecko potrafi przewrócić strony w książce dostosowanej do wieku, wskazuje w niej znane przedmioty na prośbę.
- Na żądanie wskazuje kilka części ciała.
- Podejmuje próby naśladowania czynności dorosłych, ich ton głosu.
- W tym wieku nadal dominuje zabawa indywidualna, nie podejmuje ono jeszcze zabaw z rówieśnikami.
- Posiada zasób do 20 słów.
- Próbuje włączyć się w znaną piosenkę, wierszyk.
Jak się bawić z roczniakiem?
Jak się bawić z maluchem, który skończył rok? Na pewno wesoło! Maluch jest ciekawy świata i gotowy na nowe odkrycia. Jego szybko nabywane umiejętności mogą Cię zaskoczyć!
- Stwarzaj przestrzeń do swobodnej, bezpiecznej eksploracji. Dziecko w tym wieku doskonali umiejętność samodzielnego chodzenia.
- Włącz do zabawy lalę oraz znane dziecku przedmioty, baw się w udawanie codziennych czynności.
- Maluch doskonali samodzielne wykonywanie czynności, nie tylko podczas zabawy, ale też jedzenie czy siedzenie. Podkreślaj jego sukcesy!
- Reaguj na wskazania, komentuj, nazywaj przedmioty, o które dziecko prosi.
- Oglądaj razem książki, nazywaj to, co widać na ilustracjach, i proś dziecko o wskazywanie i nazywanie różnych szczegółów.
- Używaj wyrażeń dźwiękonaśladowczych, które będą w zasięgu dziecka w pierwszej kolejności.
- Baw się w udawanie, wzmacniaj dziecko, gdy wykorzysta przedmiot w zabawie w taki sam sposób jak ty. Obserwowanie i naśladowanie są bardzo ważne w procesie nauki – maluch uczy się właśnie przez naśladowanie oraz własne próbowanie.
- Śpiewaj, recytuj proste wierszyki.
- Czas na ruch! Przygotuj miękką piłkę, tańcz, naśladuj ruchy zwierzątek, skacz, biegaj – i zachęcaj do tego dziecko.
- Budujcie wieże i proste budowle z klocków.
- Czas na pierwsze układanki i puzzle. Nawet jeśli dziecko jeszcze ich nie układa, tylko wysypuje z pudełka albo wypstrykuje kółeczka – to świetny początek coraz bardziej precyzyjnych zabaw.
- Bawcie się z różnymi teksturami.
- W kuchni próbujcie nowych smaków.
Maluch ma już 18 miesięcy? Czas na KROK 4 >>!